صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
صفحات اختصاصی
گروه های خبری
شعر و ادب
بین الملل
تلنگر / وبلاگ رسمی دکتر سوسن صفاوردی
محله خبر
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار
نیوزدی - لیلا انصاری

سقوط آسان طراحی/ ارزش هایی که از بین می روند

نیوزدی: به نظر می رسد در حوزه هنر هر روز که می گذرد بیشتر از اصول اولیه این حرفه دور می شویم. در این میان می توان از طراحی تنها با اتکا به توانایی کار با نرم افزارهای کامپیوتری مربوطه بعنوان ساده ترین مثال نام برد.

 

شاید اگر نبود روزی که برخی از صاحبان مغازه های تایپ و پرینت دست اندر کار طراحی کارت ویزیت ها شدند و یا برخی از ناشران کتاب با صرف هزینه ای اندک خود دست به کار طراحی جلد کتاب زدند، امروز فرشته طائرپور، از طراحی جلد فیلمی که با عشق و زحمت تهیه کرده است، خرسند بود.


کاهش دادن هرچه بیشتر هزینه ها از یک سو و شتاب برای رساندن فیلم به بخش توزیع و عرضه در بازار از جمله ی آفت های این حوزه است. طراحی ضعیف جلد به غیر از عوامل مهمی چون صرف هزینه اندک و عجله برای توزیع، متوجه ی چگونگی انتخاب طراح نیز می باشد. چرا که برای بسیاری از مراکز شبکه خانگی طراح یعنی کسی که بتواند در فتوشاپ عکس را دوربری کند کنار چند عکس دوربری شده دیگر قرار دهد، بدون توجه به داستان فیلم بدون توجه به ژانر فیلم بدون توجه به ساختار فیلم بدون توجه به فصل عرضه فیلم در بازار بدون توجه به مخاطب فیلم و بدون توجه به هزاران نکته دیگر.


اگر تا دیروز سخن از جلو بودن ادبیات و داستان از فیلمنامه بود، امروز با شرمساری باید گفت  شکم ها از فیلم خیلی بیشتر پیشی گرفته اند. فقط کافیست در همان سوپر مارکتی که فیلم هم به فروش می رسد، نگاهی از سر مقایسه به قفسه ها بیندازید تا بهره مندی انواع شکلات و تنقلات از بسته بندی مشتری پسند، نفیس و حرفه ای، فاصله ی بازاریابی و مشتری مداری در حوزه کالاهای خوراکی با بازاریابی و مشتری مداری درحوزه کالاهای فرهنگی را برایتان به راحتی روشن کند.
 

 

جای خالی توجه به نتیجه ی کارهای مبتدی و غیر حرفه ای در عرصه هنر که عمدتا فاقد جذابیت های بصری و خلاقیت هستند، عملا کارایی هنر در خوب دیدن را از بین می برد چشم ها را به دیدن بی سلیقگی عادت می دهد و به مرور تاثیر کیفیت هنر، کم اثر بی اثر و خاموش خواهد شد.


پر واضح است که در حوزه هنر کیفیت فدای کمیت ها گردیده است که اگر این نبود، خریدار یک نخ سیگار برای پرداخت پول پا بر روی پوستر فیلم  مظلوم مخاطب کودک و نوجوان پهن شده جلوی کیوسک روزنامه فروشی نمی گذاشت. بنابراین اگر اربابان نمایش خانگی نظر حرفه ای تهیه کننده فیلم را در بخش تبلیغات محیطی فیلم نادیده می گیرند پس جا دارد تا مسئولان حوزه فرهنگ به گماردن ناظر ان کارشناس در مراکز نمایش خانگی اقدام نمایند.

 

به نظر می رسد در حوزه هنر هر روز که می گذرد از ساده ترین اصول حرفه ای بیشتر دور می شویم. گاهی عمق و طول این فاصله آنقدر زیاد شده که مدیر یک مجموعه هنری بدون آگاهی از نام صاحب اثر بدون حتی مشورت با اهل فن به راحتی یک اثر ملی را تغییر می دهد، یک شرکت تبلیغاتی به جای استفاده از ایده و کار یک طراح حرفه ای، کپی جز به جز تبلیغ برند معروف را تحویل مشتری می دهد، تهیه کننده ای از طرح روی جلد دی وی دی فیلم اش ناراضی است و ....
 

شناسنامه


کدخبر: ۶۶۳۴
تاریخ: ۱۳۹۳/۱/۲۵     ساعت: ۱۵ : ۲۲
امتیاز به این خبر:
  • 3
سرویس: اختصاصی       زیرسرویس: نقد و بررسی
انتشار:
ارسال نظر


نام :*
ایمیل:
نظر :*
ارسال
نظرات


کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه خبری متعلق به سرزمین ارتباطات میباشد.
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۳۱ تير
  • ٩ ذو القعده ١٤٣٩
  • Jul 22 2018